ZMIANY W EWIDENCJI
DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ po 1 lipca 2011 roku.
Uprzejmie informujemy, że
Ministerstwo Gospodarki realizuje projekt pn. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności
Gospodarczej (CEIDG). Jego celem jest umożliwienie ewidencjonowania
działalności gospodarczej osób fizycznych drogą elektroniczną. CIDEG ma służyć
również udostępnianiu informacji o koncesjach zezwoleniach oraz wpisach do
rejestru działalności regulowanej.
System teleinformatyczny CEIDG umożliwi przedsiębiorcom
rejestrację działalności gospodarczej online, za pośrednictwem
gminy lub samodzielnie.
Szczegółowe rozwiązania w zakresie CIDG zostały określone w
znowelizowanych przepisach rozdziału trzeciego ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku
o swobodzie działalności gospodarczej, które wchodzą w życie z dniem 1 lipca
2011 roku.
Sprawę załatwia
Biuro
Ewidencji Działalności Gospodarczej Urzędu Miejskiego w Pieniężnie
PUNKT OBSŁUGI
PRZEDSIĘBIORCY
Parter, pokój
numer 1
tel. 55 237 46 53
Dokumenty od
wnioskodawcy
Wniosek o wpis
wpis w CEIDG
1) Formularz elektroniczny - dostępny:
-
na stronie internetowej CEIDG (ścieżka dostępu: www.ceidg.gov.pl
-> zakładka formularze wniosków)
- w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw
gospodarki
- na elektronicznej platformie usług administracji publicznej
(ePUAP) www.epuap.gov.pl
System
teleinformatyczny CEIDG przesyła wnioskodawcy na wskazany adres poczty
elektronicznej potwierdzenie złożenia wniosku.
W przypadku,
gdy wniosek jest niepoprawny, informację o przyczynach niepoprawności wniosku.
Wniosek
elektroniczny musi być opatrzony podpisem elektronicznym, weryfikowanym za
pomocą kwalifikowanego certyfikatu, przy zachowaniu zasad przewidzianych w
przepisach o podpisie elektronicznym albo podpisywany podpisem potwierdzonym
profilem zaufanym ePUAP, albo podpisywany podpisem osobistym, o którym mowa w
przepisach o dowodach osobistych, albo podpisywany w inny sposób akceptowany
przez system CEIDG umożliwiający jednoznaczną identyfikację osoby składającej
wniosek i czas jego złożenia.
2) Formularz papierowy - w urzędzie:
-
osobiście albo
- wysłany listem poleconym, opatrzonym własnoręcznym podpisem
wnioskodawcy, którego własnoręczność poświadczona jest przez notariusza.
Organ gminy
potwierdza tożsamość wnioskodawcy składającego wniosek i potwierdza
wnioskodawcy, za pokwitowaniem, przyjęcie wniosku.
Jeżeli wniosek
jest niepoprawny, organ gminy niezwłocznie wzywa do skorygowania lub uzupełnienia
wniosku, wskazując uchybienia, w terminie 7 dni roboczych, pod rygorem
pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Wpis do CEIDG
polega na wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego danych podlegających
wpisowi. Wpis jest dokonany z chwilą zamieszczenia danych w CEIDG, nie później
niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku o wpis do CEIDG lub
wniosku o zmianę wpisu do CEIDG, lub wniosku o wykreślenie wpisu z CEIDG. Wniosek w formie papierowej
należy wypełnić wyraźnie drukowanymi literami i bez skreśleń. W przypadku
pomyłki należy wypełnić dodatkowy formularz CEIDG-POPR, który stanowi część
wniosku CEIDG-1.
Informacje na temat
opłat Nie stosuje się.
Forma załatwienia
sprawy
- Zaświadczenie o zmianie wpisu do ewidencji działalności
gospodarczej (w przypadku przedsiębiorców, którzy zarejestrowali działalność
gospodarczą przed 1 lipca 2011 r.)
- W przypadku przedsiębiorców, którzy zarejestrowali działalność
po 1 lipca 2011 r. zaświadczeniem o wpisie w CEIDG jest wydruk ze strony internetowej CEIDG
Przewidywany termin
załatwienia sprawy
Nie później, niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu poprawnego
wniosku.
Podstawa prawna
-
Ustawa z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności
gospodarczej (Dz.U. z 1999 r. Nr 101, poz. 1178 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 j.t. z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. Przepisy wprowadzające ustawę o
swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1808 z późn.
zm.).
- Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej (Dz.U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 j.t. z późn. zm.).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w
sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U. z 2007 r. nr 251, poz.
1885).
- Ustawa z dnia 13 maja 2011 r. o zmianie ustawy o swobodzie
działalności gospodarczej oraz niektórych ustaw (Dz.U. z 2011 r. Nr 131, poz.
764).
Ważne informacje dodatkowe
Przedsiębiorca
może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis.
Trzy punkty wymienione poniżej, zaznaczone tekstem pogrubionym będą
aktywne dopiero po wprowadzeniu wniosków przedsiębiorców przez Gminę do CEIDG –
termin do 31.12.2011 roku
-
Wpis jest dokonywany nie później, niż następnego dnia roboczego
po dniu wpływu do CEIDG poprawnego wniosku.
- Zaświadczeniem o wpisie w CEIDG jest wydruk ze strony internetowej
CEIDG.
- Organy administracji publicznej nie mogą domagać się od
przedsiębiorców okazywania, przekazywania lub załączania do wniosków
zaświadczeń o wpisie w CEIDG.
Numerem identyfikacyjnym przedsiębiorcy w CEIDG jest numer
identyfikacji podatkowej (NIP).
W momencie założenie jednoosobowej działalności gospodarczej prywatny numer
NIP osoby fizycznej staje się numerem
Firmy. Jeżeli straciliśmy potwierdzenie nadania numeru
NIP, to w Urzędzie
Skarbowym należy
złożyć formularz
NIP-5
w celu otrzymania duplikatu.
Wraz z wnioskiem o wpis do CEIDG
składa się oświadczenie o braku orzeczonych –
wobec osoby, której wpis dotyczy –
zakazów, pod rygorem
odpowiedzialności
karnej za złożenie
fałszywego oświadczenia.
TERMINY dla
przedsiębiorcy: zmiana od
01 lipca 2011 roku z 14 na 7 dni
Przedsiębiorca ma prawo we wniosku o wpis
do CEIDG określić późniejszy dzień podjęcia działalności gospodarczej niż
dzień złożenia wniosku.
Przedsiębiorca jest obowiązany złożyć wniosek
o zmianę wpisu w terminie najpóźniej 7 dni od dnia zmiany danych.
Przedsiębiorca może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 30
dni do 24 miesięcy.
Jeśli przedsiębiorca nie wznowi działalności przed upływem okresu 24 miesięcy, wpis zostanie wykreślony z urzędu.
Przedsiębiorca może wznowić działalność przed upływem 30 dni od jej
zwieszenia. (28 lub 29 w lutym). Z punktu widzenia
formalnoprawnego w takim przypadku
nie nastąpią skutki
prawne (podatkowe, ubezpieczeniowe) wynikające z faktu
zawieszenia.
Przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć wniosek
o wykreślenie wpisu w terminie 7 dniu od
dnia trwałego zaprzestania
wykonywania działalności gospodarczej.
W terminie 7 dni od rozpoczęcia działalności
gospodarczej przedsiębiorca
musi dokonać w swoim oddziale ZUS
zgłoszenia
do odpowiednich składek.
ZAWIESZENIE
DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą jako wspólnik w więcej niż jednej spółce cywilnej może
zawiesić
wykonywanie działalności gospodarczej w jednej lub
kilku takich spółkach.
Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w różnych formach prawnych może
zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej w jednej z tych
form.
Z U S
W terminie 7 dni od rozpoczęcia działalności gospodarczej przedsiębiorca musi dokonać w swoim oddziale ZUS zgłoszenia do
odpowiednich składek. Jeżeli
prowadzenie firmy jest jedynym zajęciem przedsiębiorcy
wówczas składa on formularz ZUS ZUA (zgłoszenie do ubezpieczenia osoby
ubezpieczonej). Kiedy natomiast przedsiębiorca wykonuje pełnoetatową pracę płatną powyżej minimalnej pensji krajowej,
wówczas należy
zgłosić się tylko
do ubezpieczenia zdrowotnego na formularzu ZUS ZZA.
URZĄD SKARBOWY
Gdy przedsiębiorca
staje się płatnikiem podatku VAT to najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży
towarów lub świadczenia
usług objętych
VAT w Urzędzie
Skarbowym właściwym
w sprawach VAT składamy druk
zgłoszeniowy VAT- R . Opłata za rejestrację wynosi 170 zł. Urząd potwierdza zgłoszenie, wydając w tej sprawie decyzję
administracyjną (VAT-5).
Przedsiębiorcy
prowadzący działalność gospodarczą rozliczają się z
tego tytułu z należnych
podatków. Ważne jest,
aby
rozliczeń takich dokonywać we właściwym urzędzie skarbowym, gdyż nie zawsze jest on taki sam w
zakresie podatku PIT,
CIT i VAT. Podatek (PIT) jest rozliczany z urzędem skarbowym według miejsca
zamieszkania podatnika. W przydatku
podmiotów rozliczających
się z tytułu podatku dochodowego od osób
prawnych (CIT) – urzędem
skarbowym, w którym
należy
rozliczać ten podatek jest Urząd właściwy ze względu na siedzibę spółki. Podstawowym kryterium
ustalania
właściwości miejscowej urzędu skarbowego w sprawie podatku
od towarów i usług (VAT) jest miejsce wykonywania
czynności,
które podlegają opodatkowaniu tym
podatkiem, a więc
miejsce wykonywania działalności
gospodarczej.
URZĄD STATYSTYCZNY
Numer REGON można
sprawdzić na stronie
http://www.stat.gov.pl/regon/ . Urzędy statystyczne wydają na żądanie
wpisanych do rejestru podmiotów osób prawnych, jednostek
organizacyjnych niemających
osobowości prawnej oraz osób
fizycznych prowadzących
działalność gospodarczą zaświadczenia o nadanym im i ich jednostkom lokalnym numerze
identyfikacyjnym, nie później niż w terminie 7 dni
roboczych od dnia otrzymania żądania.
Nie ma obowiązku przedkładania w kontaktach z organami administracji publicznej zaświadczeń o nadaniu numeru NIP
i REGON w sytuacji, gdy odpowiednie numery znalazły się we wniosku, w innych przypadkach
zamieniono zaświadczenie
na oświadczenie.
]]>