Decyzja ZNAK:GK.6733.1.8.2023
DECYZJA nr 3/2024
o lokalizacji inwestycji celu publicznego
Na podstawie art. 59 ust. 1, art. 60, art. 61 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2023r. poz. 977 z późn.zm.) oraz zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023r. poz. 775 z późn.zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana Krzysztofa Komolubi, ul. Prusa 7, 83-300 Kartuzy działającego z pełnomocnictwa Energa Oświetlenie Sp. z o.o., ul. Grottgera 7, 81-809 Sopot (data wpływu 04.12.2023r.)
U S T A L A M
na rzecz Energa Oświetlenie Sp. z o. o. warunki dla lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającego na budowie linii kablowej nN 0,4 kV oświetlenia drogowego wraz ze słupami oświetleniowymi na działce o nr ew. 19/4, 56, 139, 141, 211 w obrębie 2 miasto Pieniężno.
1. Rodzaj inwestycji: budowa linii kablowej nN 0,4 kV oświetlenia drogowego wraz ze słupami oświetleniowymi na działce o nr ew. 19/4, 56, 139, 141, 211 w obrębie 2 miasto Pieniężno – linie rozgraniczające teren inwestycji określa załącznik nr 1 do niniejszej decyzji.
2. Warunki i szczegółowe zasady lokalizacji inwestycji celu publicznego
2.1. Uwarunkowania przestrzenne:
a) Dopuszcza się budowę linii kablowej nN 0,4 kV oświetlenia drogowego wraz ze słupami oświetleniowymi.
b) Dopuszcza się montaż innych urządzeń niezbędnych do wykonania planowanej inwestycji.
c) Projektowana inwestycja nie może kolidować z innymi sieciami. Usunięcie ewentualnych kolizji
z istniejącym uzbrojeniem terenu należy zrealizować zgodnie z warunkami określonymi przez dysponentów sieci.
3. Warunki wynikające z przepisów szczególnych
a) Dokumentację budowlaną należy wykonać zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 11 września 2020r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (t.j. Dz. U. z 2022r. poz. 1679).
b) Obiekty budowlane, budowle i związane z nimi urządzenia zaprojektować zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2022r., poz. 1225).
c) Obiekt budowlany wraz ze związanymi z nim urządzeniami budowlanymi należy, biorąc pod uwagę przewidywany okres użytkowania, projektować i budować w sposób określony w przepisach, w tym techniczno – budowlanych oraz zgodnie z zasadami wiedzy technicznej (art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane (t.j. U. z 2023r. poz. 682 z późn.zm.).
d) Zasady obsługi komunikacyjnej terenu – zgodnie z ustawą z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023r. poz. 645 z późn.zm.).
e) Przy projektowaniu i realizacji przedmiotowej inwestycji należy uwzględnić istniejące na jej obszarze sieci infrastruktury technicznej, w porozumieniu z właścicielami tych sieci.
f) Projekt budowlany powinien być sporządzony przez uprawnionego projektanta wpisanego na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego, w zakresie przewidzianym w Prawie budowlanym (t.j. U. z 2023r. poz. 682 z późn.zm).
4. Obsługa w zakresie infrastruktury technicznej i komunikacji
a) Zasilanie w energię elektryczną – z sieci energetycznej, na warunkach określonych przez Rejon Energetyczny.
b) Należy stosować przepisy ustawy z dnia 21.03.1985r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023r. poz. 645 z późn.zm.).
5. Wymagania dotyczące ochrony interesów osób trzecich
a) Inwestycję sytuować i roboty prowadzić przy uwzględnieniu wymagań dotyczących ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich – w szczególności określonych w art. 5, ust. 1 i 2 Ustawy z dnia 7 lipca 1994r. – Prawo budowlane (t.j. U. z 2023r. poz. 682 z późn.zm).
b) Inwestycja nie powinna być uciążliwa dla otoczenia, nie może pogarszać warunków użytkowania nieruchomości sąsiednich (dojazdy, parkowanie, funkcje obiektu).
c) Zagospodarowanie terenu należy zaprojektować w sposób nieutrudniający dostępu do drogi oraz sieci, obiektów i urządzeń infrastruktury technicznej.
d) Na działce nr 141 obręb 2 miasto Pieniężno oznaczonych linią rozgraniczającą teren inwestycji, zgodnie z prowadzoną ewidencją wód, urządzeń melioracji wodnych oraz zmeliorowanych gruntów, nie występują urządzenia melioracji wodnych.
e) Działki nr 56, 139 obręb 2 miasto Pieniężno oznaczonych linią rozgraniczającą teren inwestycji, zgodnie z prowadzoną ewidencją wód, urządzeń melioracji wodnych oraz zmeliorowanych gruntów graniczą z rowami melioracyjnymi z przepustami.
f) Na działkach nr 19/4 i 211 obręb 2 miasto Pieniężno oznaczonych linią rozgraniczającą teren inwestycji, zgodnie z prowadzoną ewidencją wód, urządzeń melioracji wodnych oraz zmeliorowanych gruntów znajdują się rowy melioracyjne.
g) Na działce nr 211 obręb 2 miasto Pieniężno oznaczonej linią rozgraniczającą teren inwestycji, zgodnie z hydroportalem ISOK znajduje się fragment zbiornika wodnego.
h) Dla potrzeb konserwacyjnych wskazane jest pozostawienie wzdłuż skarp rowów melioracyjnych oraz zbiornika wodnego pasa bez nasadzeń i ogrodzeń o szerokości 3m oraz innych obiektów mogących stanowić przeszkodę.
i) Na działkach nr 19/4 i 211 obręb 2 miasto Pieniężno oznaczonych linią rozgraniczającą teren inwestycji, zgodnie z prowadzoną ewidencją wód, urządzeń melioracji wodnych oraz zmeliorowanych gruntów znajdują się wyloty drenarskie.
j) Na działkach nr 19/4 i 211 obręb 2 miasto Pieniężno oznaczonych linią rozgraniczającą teren inwestycji, zgodnie z prowadzoną ewidencją wód, urządzeń melioracji wodnych oraz zmeliorowanych gruntów znajdują się odcinki zbieraczy drenarskich.
k) Na ww. działkach mogą występować niezinwentaryzowane dreny i sączki drenarskie, które w przypadku ewentualnego ich przerwania należy przywrócić do pierwotnego stanu ich funkcjonowania.
l) Decyzja niniejsza nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza własności i uprawnień osób trzecich.
6. Warunki wynikające z ochrony środowiska oraz dziedzictwa kulturowego
6.1. Warunki wynikające z ochrony środowiska.
a) Teren planowanej inwestycji nie jest położony na obszarach objętych formami ochrony, o których mowa w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2023r. poz. 1336 z późn.zm.).
b) Projektowana inwestycja nie należy do rodzaju przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco lub zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. 2019, poz. 1839) zmienionego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 5 maja 2022r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2022r. poz. 1071) i rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 sierpnia 2023r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2023r. poz. 1724).
c) Należy stosować przepisy m. in. ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2022r., poz. 2556), ustawy z dnia z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t.j. Dz. U z 2023r. poz. 1478 z późn.zm.), ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. z 2022r., poz. 699).
d) Inwestor realizujący przedsięwzięcie jest obowiązany uwzględnić ochronę środowiska na obszarze prowadzenia prac, a w szczególności ochronę gleby, zieleni, naturalnego ukształtowania terenu i stosunków wodnych.
6.2. Warunki wynikające z ochrony dziedzictwa kulturowego
a) Na przedmiotowym obszarze nie występują ograniczenia wynikające z ochrony dziedzictwa kulturowego, gdzie obowiązują nakazy i zakazy określone w przepisach ustawy z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. 2022r., poz. 840).
b) Zgodnie z ww. ustawą kto w trakcie prowadzenia robót budowlanych lub ziemnych odkrył przedmiot, co do którego istnieje przypuszczenie, iż jest on zabytkiem, jest obowiązany: wstrzymać wszelkie roboty mogące uszkodzić lub zniszczyć odkryte przedmioty, zabezpieczyć, przy użyciu dostępnych środków, ten przedmiot i miejsce jego odkrycia, niezwłocznie zawiadomić o tym właściwego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a jeśli nie jest to możliwe, Burmistrza Pieniężna.
7. Niezbędne dokumenty i uzgodnienia
W zakresie uzyskania pozwolenia na budowę lub zgłoszenia rozpoczęcia budowy i zamiaru wykonania robót budowlanych niewymagających uzyskania pozwolenia na budowę – należy stosować przepisy ustawy Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2023r. poz. 682 z późn.zm.).
UZASADNIENIE
Dnia 04.12.2023r. wpłynął wniosek Pana Krzysztofa Komolubi działającego z pełnomocnictwa Energa Oświetlenie Sp. z o.o. o ustalenie warunków dla lokalizacji inwestycji celu publicznego polegającego na budowie linii kablowej nN 0,4 kV oświetlenia drogowego wraz ze słupami oświetleniowymi na działce o nr ew. 19/4, 56, 139, 141, 211 w obrębie 2 miasto Pieniężno, gmina Pieniężno. Zgodnie z art. 6 pkt. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 roku (t.j. Dz. U. z 2023r., poz. 344), przedmiotowe zamierzenie budowlane należy do inwestycji celu publicznego. Z uwagi na fakt, iż wnioskowany teren tj. działka o nr ew. o nr ew. 19/4, 56, 139, 141, 211 w obrębie 2 miasto Pieniężno, gmina Pieniężno nie posiada uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z art. 50 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, należało ustalić lokalizację inwestycji celu publicznego w drodze decyzji.
Na podstawie art. 61 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz art. 53 ust. 1 i art. 53 ust. 4 pkt. 9 w/w ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przeprowadzono stosowne postępowanie administracyjne. W wyniku przeprowadzonej analizy materiałów źródłowych stwierdzono, że istnieje możliwość budowy linii kablowej nN 0,4 kV oświetlenia drogowego wraz ze słupami oświetleniowymi na działce o nr ew. 19/4, 56, 139, 141, 211 w obrębie 2 miasto Pieniężno, gmina Pieniężno, zatem zgodnie z treścią art. 56 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, stanowiącym: „Nie można odmówić ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego, jeżeli zamierzenie inwestycyjne jest zgodne z przepisami odrębnymi” należało orzec jak w sentencji decyzji.
Zgodnie z art. 64, ust. 1 i art. 53, ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym dokonano niezbędnych uzgodnień:
- postanowienie z dnia 14.12.2023r. (data wpływu do tut. Urzędu 15.12.2023r.). znak Gk.673.204.2023 Starosty Braniewskiego,
- postanowienie z dnia 18.01.2024r. (data wpływu do tut. Urzędu 23.01.2024r.) znak GD.ZPU.2.521.1207.1.2023.AS Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Elblągu.
POUCZENIE
Wnioskodawcy, który nie uzyskał prawa do terenu, nie przysługuje roszczenie o zwrot nakładów poniesionych w związku z otrzymaniem decyzji. Nie stwierdza się nieważności decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego, jeżeli od dnia jej doręczenia lub ogłoszenia minęło 12 miesięcy. Art. 158 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio (art. 53 ust. 7 ustawy o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym).
Nie uchyla się decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego w przypadku wznowienia postępowania na podstawie art. 145 §1 pkt. 4 Kpa, jeżeli upłynęło 12 miesięcy od dnia jej doręczenia lub ogłoszenia, zgodnie z art. 53 ust. 7 w/w ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Burmistrz Pieniężna jest obowiązany, za zgodą strony, na rzecz której decyzja niniejsza została wydana, do przeniesienia tej decyzji na rzecz innej osoby, jeżeli przyjmuje ona wszystkie warunki wydane w tej decyzji. Stronami w postępowaniu o przeniesienie decyzji są jedynie podmioty, miedzy którymi ma być dokonane jej przeniesienie.
Od niniejszej decyzji przysługuje stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu, ul. Związku Jaszczurczego 14 A, za pośrednictwem Burmistrza Pieniężna w terminie 14 dni od dnia doręczenia.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.
Jeżeli niniejsza decyzja została wydana z naruszeniem przepisów postępowania, a konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny wpływ na jej rozstrzygnięcie, na zgodny wniosek wszystkich stron zawarty w odwołaniu, organ odwoławczy przeprowadza postępowanie wyjaśniające w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy. Organ odwoławczy przeprowadza postępowanie wyjaśniające także wówczas, gdy jedna ze stron zawarła w odwołaniu wniosek o przeprowadzenie przez organ odwoławczy postępowania wyjaśniającego w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy, a pozostałe strony wyraziły na to zgodę w terminie czternastu dni od dnia doręczenia im zawiadomienia o wniesieniu odwołania, zawierającego wniosek o przeprowadzenie przez organ odwoławczy postępowania wyjaśniającego w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy.
Postępowanie w sprawie wymierzenia kary pieniężnej, o której mowa w art. 51 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2023r. poz. 977 z późn.zm.), wszczyna się z urzędu, jeżeli podmiot, który wystąpił z wnioskiem o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego, wniesie żądanie wymierzenia tej kary.
Zgodnie z wymogami określonymi w art. 60 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym projekt niniejszej decyzji sporządzony został przez osobę posiadającą kwalifikacje do wykonywania zawodu urbanisty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uzyskane na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa (t.j. Dz. U. z 2023r. poz. 551).