Wpisywanie do rejestru wyborców
Kod wydziału:
USCiSO
Nazwa usługi:
Wpisywanie do rejestru wyborców
Krok po kroku
- Pobierz, wydrukuj i wypełnij wniosek o wpisanie do rejestru wyborców.
- Wypełniony wniosek wraz z załącznikami złóż osobiście w Urzędzie Miejskim w Pieniężnie pokój nr 8.
- Decyzję możesz odebrać osobiście lub zostanie ona wysłana pod adres zamieszkania wskazany we wniosku.
Wymagane Dokumenty
- Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców.
- Kserokopia ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość.
- Pisemna deklaracja, w której wnioskodawca podaje swoje imiona, nazwisko, obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
- Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość (do wglądu).
Opłaty
Brak.
Miejsce złożenia i odbioru
Urząd Miejski w Pieniężnie pokój nr 8
Termin odpowiedzi
3 dni od daty złożenia wniosku.
Tryb odwoławczy
Od decyzji w sprawie odmowy wpisania do rejestru wyborców przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego miejscowo sądu rejonowego. Skargę wnosi się za pośrednictwem Burmistrza , w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji.
Uwagi
1. Wymienione wyżej wymagane dokumenty składają :
- osoby stale zamieszkałe na obszarze dzielnicy nie posiadające zameldowania na pobyt stały,
- osoby nigdzie nie zamieszkałe przebywające na obszarze gminy,
- osoby stale zamieszkałe na obszarze gminy pod innym adresem niż adres ich stałego zameldowania,
- obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej nie będący obywatelami polskimi, stale zamieszkujący na terenie dzielnicy.
Obywatele UE są zobowiązani do złożenia wniosku o skreślenie z rejestru wyborców, w przypadku opuszczenia miejsca zamieszkania na terenie gminy Pieniężno.
2. Przed wydaniem decyzji o wpisie do rejestru wyborców Burmistrz Pieniężna jest zobowiązany sprawdzić czy osoba wnosząca wniosek o wpisanie do rejestru wyborców spełnia warunki stałego zamieszkania na obszarze gminy Pieniężno. Jednym ze sposobów udowodnienia faktu zamieszkiwania w danym miejscu może być przedstawienie oświadczenia właściciela lub najemcy lokalu (załącznik do pobrania) o tym, że wskazana osoba stale zamieszkuje w danym lokalu.
3. Wniosek można złożyć w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 1257).
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 15).
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lipca 2011 r. w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzeczpospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze (Dz. U. z 2017 r. poz. 1316).
Wymagane załączniki
1. Wniosek o wpisanie wyborcy do rejestru wyborców.
2. Pisemna deklaracja zawierająca informacje niezbędne do wpisania do rejestru wyborców.
3. Wniosek o skreślenie z rejestru wyborców - dotyczy tylko obywateli państw UE.
Fakultatywny załącznik:
1. Oświadczenie właściciela nieruchomości, że dana osoba tam zamieszkuje.